-آخرين مراسم عبادي حج پيامبر اسلام را به طور مشروح بيان كنيد؟(0)
-آيا آدم ( ع ) و حوا را خداوند باهم آفريد ازدواج آنها چگونه بود؟(0)
-دين حضرت آدم ( ع ) و حوا ( ع ) چه بود؟(0)
-اينكه گفته مي شود ايمه قبل از حضرت آدم خلق شده اند درست است ؟(0)
-چرا از فرزندان حضرت آدم ( ع ) تنها از هابيل و قابيل در قرآن كريم نام برده شده است ؟(0)
-آيا اگر آدم و حوا از آن شجره ممنوعه نمي خوردند، همواره در بهشت مي ماندند؟
(0)
-چرا در قرآن كريم، خداوند به حضرت آدم و حوا مي گويد به درخت ممنوعه نزديك نشوند؟ آيا تعبير نزديك نشدن حكمتي دارد؟
(0)
-در برخي از احاديث آمده است كه حوا، حضرت آدم((عليه السلام)) را وسوسه كرد تا آدم و حوا به درخت ممنوعه نزديك شدند; در حالي كه در آيات قران آمده كه شيطان آن دو را وسوسه كرد; آيا اين دو مطلب با يكديگر منافات دارد؟
(0)
-درختي كه شيطان آدم را به خوردن آن واداشت، چه درختي بود؟
(0)
-چرا آدم و حوا از خوردن ميوه درخت مخصوص نهي شدند به عبارت ديگر علّت ممانعت چه بود؟
(0)
-آخرين مراسم عبادي حج پيامبر اسلام را به طور مشروح بيان كنيد؟(0)
-آيا آدم ( ع ) و حوا را خداوند باهم آفريد ازدواج آنها چگونه بود؟(0)
-دين حضرت آدم ( ع ) و حوا ( ع ) چه بود؟(0)
-اينكه گفته مي شود ايمه قبل از حضرت آدم خلق شده اند درست است ؟(0)
-چرا از فرزندان حضرت آدم ( ع ) تنها از هابيل و قابيل در قرآن كريم نام برده شده است ؟(0)
-آيا اگر آدم و حوا از آن شجره ممنوعه نمي خوردند، همواره در بهشت مي ماندند؟
(0)
-چرا در قرآن كريم، خداوند به حضرت آدم و حوا مي گويد به درخت ممنوعه نزديك نشوند؟ آيا تعبير نزديك نشدن حكمتي دارد؟
(0)
-در برخي از احاديث آمده است كه حوا، حضرت آدم((عليه السلام)) را وسوسه كرد تا آدم و حوا به درخت ممنوعه نزديك شدند; در حالي كه در آيات قران آمده كه شيطان آن دو را وسوسه كرد; آيا اين دو مطلب با يكديگر منافات دارد؟
(0)
-درختي كه شيطان آدم را به خوردن آن واداشت، چه درختي بود؟
(0)
-چرا آدم و حوا از خوردن ميوه درخت مخصوص نهي شدند به عبارت ديگر علّت ممانعت چه بود؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:39905 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:18

آيا ابوطالب به پيامبر (ص ) ايمان آورده است ؟
ايـمـان يك شخص از راه هاي مختلف , از جمله نگاه به آثار علمي و ادبي , سيره و روش شخص در اجـتـماع , اقوال و نظرات نزديكان و دوستان و اهل بيت آن شخص و اقوال انديشمندان و بزرگان فـرق اسـلامـي قـابـل اثبات است .1ـ اولين دليلي كه درباره شخصيت ابوطالب وجود دارد اشعار اوسـت كـه در كـتـب شـيعه و سني به تفصيل آمده اند و بعضي آنها را گردآوري نموده و مستقل آورده اند , و درهيچ يك از اشعار او سخني كه حاكي از كفر باشد, وجود ندارد . (1)يعقوبي در تاريخ خـود مـي نـويـسـد كـه خود ابوطالب به رسالت پيامبر (ص ) تصريح مي كند واز عبدالمطلب نقل مـي كـند كه او مرا خبر داد به اينكه آن حضرت به پيامبري مبعوث مي شود و امر كرد كه اين امر را مـستور دارم تا دشمنان به او دست نيابند ,بنابراين ابوطالب قبل از بعثت به رسالت پيامبر آگاهي داشـت .2ـ بـا توجه به زندگي حضرت ابوطالب و مبارزات او با مشركان در مكه و حمايتهاي او از پيامبر (ص ) در مقابل مشركان , روشن مي شود كه اگر او آيين پيامبر (ص ) رابه حق نمي دانست , چـطـور آن همه رنج و محنت را متحمل مي شد و بر فرزندان خود آن حضرت را مقدم مي داشت . (2)3ـ نـزديـكـان ابـوطـالـب و فرزندان او و ائمه اطهار (ع ) همگي متفق اند كه ابوطالب مومن و مـسلمان از دنيا رفته است , بسياري از علماي اهل سنت هم بر اين اعتقادند كه ابوطالب سلمان از دنـيـا رفته است , از جمله : مامون عباسي , الامام حنفي ,مالكي , امام ابوطاهر , (3) زيني وحلان (4) , ابـي الـفـدا , (5) ابـن اثـيـر , (6)سـيـوطي , ابي جعفر بلخي , امام قرطبي , و حتي عده اي گـفـته اند كه هركس بغض ابوطالب را داشته باشد كافر است . (7)يكي از بزرگان اهل سنت سيد عـبـدالـرحـمن بن احمد الحسيني ادريس مغربي (متوفاي 1207)مي گويد: از حضرت علي (ع ) روايـت شـده كـه جـبرئيل بر پيامبر(ص ) نازل شد وگفت خداوندتو را بشارت مي دهد و جبرئيل مي گويد: خداوند عذاب نمي كند صلبي كه تو از او متولدشده اي و بطني كه تو را حمل نموده , و بـيـتـي كه تو را كفالت كرده است , و حضرت رسول مي فرمايد : جبرئيل به من خبر داد كه صلب عـبـداللّه اسـت , بطن آمنه و حجرابوطالب است . (8) همچنين از علماي اهل سنت علامه محمد افـنـدي الـسـجـقلي در رساله اش آورده كه ابوطالب مومن و مسلم و صحابي است و شعر و نثر او دلالـت بـر ايـمـان واعترافات او به نبوت و رسالت دارد . (9)ابوالحسن بكري نقل كرد : همين كه وفـات ابـوطالب نزديك شد , فرزندان خود وبني هاشم را احضار كرد و آنها را به اتباع سنت رسول اللّه و سيره آن حضرت امر كردو اينكه مخالفت آن حضرت را نكنند و آنها را به امر به معروف و نهي از منكردستور داد و براي پيامبر (ص ) و حضرت علي (ع ) دعا كرد و آن دو را به سينه اش چسبانيد و بـوسـيـد . (10)ابـن اثـيـر در جـامـع الاصـول مـي گـويـد : غير از حمزه , عباس و ابوطالب از عـمـوهـاي پـيـامـبـر (ص ) كـسـي ايمان نياورده است , حال اين سوال مطرح مي شود كه چرا با ايـنـكـه بـسـيـاري از عـلـماي اهل سنت و صحابه بزرگوار پيامبر (ص ) و ائمه اهل بيت و علماي شـيـعه همگي متفق اند كه ابوطالب مسلم بوده است , برخي ترديد كرده اند , شايد منشا آن روايتي بـاشـد كه معروف به ضحضاح است كه در سند آن روايت سفيان ثوري است كه نزدخود اهل سنت داراي اعـتـبار نيست و او را مورد طعن قرار داده اند و گفته اند حديث اومردود است و امام احمد بن حنبل و ذهبي او را ضعيف دانسته اند . (11)علاوه بر ضعف سند , اين حديث به مغيره بن شعيه ثـقـفـي مـنـتهي مي شود كه از معاندان اهل بيت و حضرت علي (ع ) مي باشد , بنابراين اعتبار اين حـديـث مـورد خـدشـه اسـت .بـنـابراين , از آثار حضرت ابوطالب , اشعار و اقوال او و سيره اش و حـمايتهاي اواز پيامبر (ص ) و رفتارش در عصر حيات پيامبر (ص ) و اقرار صحابه و ائمه اهل بيت و بـسياري از علماي اهل سنت و همه علماي شيعه , ايمان ابوطالب و اسلام او به خوبي روشن است . الـبـتـه مـعاندان اهل بيت به دنبال اهداف سياسي خود, جهت پايين آوردن شان اهل بيت و تامين خـواسته هايشان , براي مساوي كردن ائمه با سايرين خصوصا در دوران بني اميه , كه سعي در محو آثار حضرت علي (ع ) و از بين بردن شيعيان داشته اند, اقدام به جعل حديث در مورد فضل ديگران و منقصت اهل بيت كردند و پر واضح است كه اينگونه آثار از تبليغات بر ضد حضرت علي بن ابيطالب اسـت .و نيز براي منقصت يافتن مقام و موقعيت امام علي بن ابيطالب , پدر بزرگوارش رانيز آماج تبليغات سو و تهمت هاي ناروا نمودند كه بسياري از علما دفاع از حامي پيامبر گرامي اسلام (ص ) يـعـنـي ابـوطـالب را تكليف خويش دانستند و قلم بدست گرفته و در دفاع از آن بزرگوار كتاب نوشتند .

پاسخ به شبهات اهل سنت
مركز پژوهشهاي اسلامي صدا و سيما 1- مـستدرك حاكم , ج 2, ص 623, ديوان ابوطالب , سيره نبويه , ج 1, ص 353,272 و 280.و تاريخ ابـن كـثير, ج 3, ص 42, شرح نهج البلاغه ابن ابي الحديد, ج 14, ص 74.2- تاريخ يعقوبي , ج 2, ص 14.3- اسني المطالب , ص 32 ـ 34 ـ 36 سي

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.